b_300_300_16777215_00_images_ahadeeftekhar.jpg


از سوی پرتال خبری "خبرتهران" , دکتر احد افتخار اردبیلی به پاس سال ها تلاش و پژوهش در حوزه محیط زیست و کنترل آلودگی هوا , به عنوان پژوهشگر نمونه محیط زیست کشور در سال 1398 انتخاب شد.

رضا نورمحمدی مدیر پرتال خبرتهران با بیان این مطلب , خطاب به دکتر افتخار اردبیلی افزود:« تلاش برای حفاظت از محیط زیست ، نشانه احترام به ارزش های حیاتی است که خداوند بزرگ در اختیار انسان ها قرار داده است.بی تردید رفاه و آسایشی را که بشر در توسعه اقتصادی و اجتماعی جستجو می‌نماید، فقط در محیط زیست سالم قابل دستیابی است.اميد است تلاش شما در عرصه پيشرفت و رشد و بالندگي کشور , نويد بخش سعادت و سلامت جامعه امروز و تجلي بخش عدالت در عرصه حفاظت از محيط زيست کشور باشد.یقین داشته باشید تلاش بی ریا، دوراندیشانه و خالص جنابعالی، در جهت حفظ و صیانت از محیط زیست و پژوهش های ارزنده جنابعالی در کنترل آلودگی هوا ، نه تنها ستودنی است بلکه اقدامی ماندگار در ادای حقوق شهروندی و فردایی ماندگارتر برای آیندگان خواهد بود؛ لذا بدینوسیله از زحمات بی دریغ جنابعالی تشکر و قدردانی می‌نمایم.»

دکتر احد افتخار اردبیلی نیز در حاشیه این مراسم گفت: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ۲/۴ میلیون مرگ زودرس بر اثر بیماری‌های قلبی، تنفسی و عفونت‌های حاد تنفسی در کودکان اتفاق می‌افتد و در ایران در سال ۹۷، ۳۴۴۷ مورد مرگ منتسب به آلودگی هوا با هزینه ایی برابر با ۱۷ هزار میلیارد تومان هزینه برای کشور و مردم داشته است.

احد افتخار ادامه داد: قبلا تأکید شده بود تا استاندارد سازی خودروها، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، ارتقای حمل و نقل عمومی، بهبود کیفیت سوخت و ... انجام بگیرد که تاکنون توفیق اساسی در این زمینه ها حاصل نشده است.

وی با توجه به موضوع حمل و نقل عمومی افزود: چرا واگنها در گمرک می‌ماند و یا چرا موتورهای خودروهای عمومی همانند تاکسی‌‌ها دارای ایراد است؟

این کارشناس محیط زیست تصریح کرد: باید برای کاهش آلودگی هوا و توجه به حمل و نقل عمومی به‌همراه اهتمام به راهکارهای کاهش آلودگی هوا موضوع آموزش همگانی را به‌طور جد مدنظر قرار دهیم.

دکتر افتخار اردبیلی عنوان کرد: چرا در برنامه‌های تلویزیونی نشان می‌دهند که هر که مفلوک است اتوبوس سوار می‌شود و برخی دیگر بر خودروها سوار می‌شوند؛ باید فرهنگ عمومی و آموزش همگانی ارتقاء یابد.

احد افتخار اردبیلی اظهار کرد: هنگامی که برنامه های توسعه ای را مدون می کردند به اقتضائات شهر ها توجهی نداشتند که نتیجه آن مشکلات فعلی است , در حالی که باید آمایش سرزمینی تهران، سرعت باد و گنجایش این شهر و سایر مولفه ها محاسبه و سپس به توسعه صنایع پرداخته می شد.

وی تصریح کرد: متاسفانه به جای استفاده از سیستم های حمل و نقلی جدید هنوز از تکنولوژی های قدیمی استفاده می شود که به این مسئله هم کمتر توجه شده است.

این کارشناس مسائل زیست محیطی خاطرنشان کرد: امروزه در تهران 20 هزار خودرو ثبت پلاک می شود و باید جلوی این روند گرفته شود و سازمان محیط زیست باید برای این مشکلات برنامه دقیقی داشته باشد و فرضیه خارج کردن کارخانه ها از مدار تولید صحیح نیست.


دکتر احد افتخار اردبیلی,احد افتخار اردبیلی,پژوهشگر نمونه کشور,پژوهشگر نمونه محیط زیست,محیط زیست,آلودگی هوا